مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. سپس حجة الاسلام و المسلمین آقای محمد مهدی خادمی مؤسس و بنیانگزار مسجد در باره فعالیت های انجام شده و خط مشی آینده مسجد سخنرانی کرد. پس از او چند سخنران از مقامات دولت دانمارک و دانشگاه به زبان های انگلیسی و دانمارکی سخنرانی کردند. آقای کشمیری به زبان عربی سخنرانی کرد که به دانمارکی ترجمه شد. بنده به زبان انگلیسی سخنرانی کردم.

شب همان روز که شب عید غدیر بود مراسم افتتاح برای جمعیت عرب ها که اغلب عراقی هستند برگزار شد. مسجد مملو از جمعیت بود. پس از اقامه نماز جماعت به امامت آقای خادمی سخنرانی ها و قرائت قصیده ها به زبان عربی شروع شد که بنده هم به زبان عربی سخنرانی کردم.

روز جمعه ، روز عید غدیر، نخستین نماز جمعه به امامت آقای کشمیری با حضور جمعیت زیادی برگزار شد. او در خطبه اول که به زبان عربی و فارسی و اردو بود در باره فضائل و مناسبت های ماه ذی الحجه صحبت کرد و شمه ای هم در باره مسجد ادامه داد و از زحمات آقای خادمی تقدیر کرد.

شب همان روز مراسم افتتاح برای فارسی زبانان بود که ایرانی ها و افغانی ها شرکت کرده بودند. جمعیت آنها کمتر از جمعیت عربها بود و بیشتر این جمعیت هم افغانی بودند. سخنران اصلی در این مراسم آیت الله رمضانی امام مسجد هامبورگ به عنوان رئیس اتحادیه علما اروپا بود که در باره غدیر صحبت کرد. سپس سخنرانی های کوتاه و مدیحه سرائی هائی هم اجرا شد.

من حیث المجموع مراسم افتتاح بسیار با شکوه برگزار شدند. بنا به نقل آقای خادمی از برخی از روزنامه های دانمارک در این روزها بین 10 تا 12 هزار نفر از مسجد بازدید کردند.

ویژگی های مسجد

این مسجد که به نام «امام علی(ع) » مزین است در زمینی به مساحت 2000 متر مربع در سه طبقه بنا شده که جمعاً 4000 متر زیربنا دارد. یک شبستان بزرگ در همکف داردکه گنجایش 1500 نفر را دارا می باشد. یک شبستان دیگر در زیر آن است که مقداری وسعت آن بیشتر است. بالای شبستان همکف نیم طبقه ای مقابل محراب است که برای خانم ها هنگام ازدیاد جمعیت است. در ادامه این نیم طبقه سالن های سخنرانی و اتاق های بزرگ برای کلاس و دفتر امور اداری دور تا دور بنا شده است.

قبلاً محل این مسجد ساختمان دو هزار متری کارخانه ای بوده که دارای سالن ها و اتاق های متعددی بود و چند سال مراسم دینی در آنجا انجام می شد. این ساختمان را آقای خادمی با همکاری سفیر وقت آقای جاسبی خریداری کرده بودند. النهایه آقای خادمی پس از چند سال استفاده از این بنا تصمیم به بنای مسجد به جای آن را گرفت.

اخذ مجوز ساختمان مسجد داستان مفصلی دارد که اجمالاً با مخالفت های زیادی از سوی مقامات دولتی دانمارک و ایرانیان ضد انقلاب و غیرهم مواجه گردید و این مخالفت ها به سطح روزنامه ها و سایر رسانه ها نیز کشیده شد اما پشتکار آقای خادمی سرانجام موجب شد که مجوز ساختمان مسجد دریافت شود.

بموجب گزارش آقای خادمی تخریب بنای قبلی و ساخت و ساز مسجد حدود 12 میلیون دلار هزینه در بر داشته است که عمده ی مبالغ را از خیرین کشورهای مختلف جمع آوری کرده است.

کاشی های تزیینی کتیبه های داخل مسجد و سر در ورودی آن در اصفهان تهیه شده و عمده ی وجوه آنرا خیرین پذیرفته اند.

فرش 300 مترمربعی شبستان ، ماشینی و بسیار نفیس است که در کاشان بافته شده است.

گنبد و مناره های مسجد به رنگ سبز با قطعات پلاستیکی که در امارات ساخته شده پوشیده شده است.

متن سخنرانی های اینجانب

سخنرانی به زبان انگلیسی در نخستین مراسم افتتاح:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اهل بیته و اصحابه المنتجبین.

لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ (التوبه : 108).

A mosque founded on God wariness from the (very) first day is worthier that you stand in it (for prayer).Therein are men who love to keep pure, and Allah loves those who keep pure. (Holy euran, 9:108).

Dear brothers and sisters, respected guests and audience and dear Maulana Sayyed Mahdi Khademi,

Assalamu Alaikum wa Rahmatullahe wa Barakatuh.

First of all, I would like to express my condolence on the tragedy of Mena, near Mecca, during which sacrificed thousands of the pilgrims from different parts of the world. May Allah, the Almighty, rest their souls and accompany them all with the prophet Mohammad (pbuh) and his progeny in the hereafter.

Secondly, I would also like to congratulate you on the auspicious occasion of Eid Al-Ghadir in which the prophet Mohammad (pbuh) appointed Imam Ali as his caliph, the man who this mosque is named after his blessed name.

Now, it is my pleasure that I find myself in a new and fine mosque in Copenhagen, Denmark. Thanks to my dear brother Maulana Sayyed Mahdi Khademi and the board of director of the mosque who have celebrated official inauguration of the mosque, in which have attended many distinguish guests, including Ulama, from far and near.

Here I would like to deliver few words on Mosque in Islam in general and on this mosque in particular.

Usually mosque is combined with immigration, Whenever and wherever there is an immigration of Muslim community, we see that there has been built mosque around their area.

The prophet of Islam, Mohammad bin Abdullah (pbuh) when, he along with Muhajerin (the Immigrants) arrived in Medina from Mecca, started building the first mosque, namely Masjide Quba, in the suburb of Medina, and when they resided in the city, they built the 2nd. mosque, namely Masjlr!-un-Nabi.

This is why Muslim communities who have immigrated and resided since many years ego in the European countries have built their own mosques for their religious rituals, worships and ceremonies. There are some mosques in Denmark, one of which is this new and fine Mosque.

Likewise, there are places for the worship of other minorities in the Islamic countries. For example there are many churches, synagogues, temples of Zoroastrian etc, in Iran despite their few populations. From social and political view point they have also their own representatives in the parliament.

According to the view point of Islam, all places dedicated for worship of the followers of the divine religions are respected and should be respected by each followers. It is nice to say that in some cities of the European countries where there is not any mosque for a Muslim community over there, they used to hold their ceremonies and worships in churches as the guest-lodgers.

It should be mentioned here that mosque has always been a spiritual center for all people, either Muslims or non-Muslims. It is a place for enlightening and teaching of the ethics and human beings values. There is a place for training people, especially young generation, to avoid them from bad, indecent and illegal actions.

Furthermore, mosque in Islam has been considered as a holy place. It should be respected by all people. It should be kept clean and neatly and it is not allowed to pollute it with any dirty thing. Even it is not allowed to pollute around the area of the mosque. According to the Islamic Fighh (jurisprudence) when a part of a mosque is polluted, it is necessary to clean that before praying, otherwise the pray will not be accepted.

All these show the importance of mosque as a house of God, the Merciful. There are many rules and regulations for mosque which has been explained in the Islamic sources,

Now, we thank God, the Merciful, that He granted our Muslim brothers and sisters in Copenhagen to build this fine mosque. May God, the Almighty, grant all who helped and donated for this great project best rewards, both here in this world and in the hereafter.

Of course, the rewards for building a mosque is very important and valuable. According to an authentic narration three actions will continue reserving rewards for a Muslim even after his death. They are: first, everything he has created or built for use of people, such as mosque, bridge, way etc. second, science and its products such as scholars, physician, technician and etc. Third, good doer children who pray for him after his death. The text of the narration runs as the followings:

اذا مات ابن آدم انقطع عمله الا من ثلاث: صدقة جاریه ، او علم ینتفع به ، او ولد صالح یدعو له

So, I would like to congratulate all Muslim brothers and sisters who helped Imam of the mosque and his colleagues by paying donations, working, guiding etc. I am sure that they will have best rewards by God.

Finally, I wish that this precious and valuable mosque help all Muslim communities from all nations in Copenhagen to use it as a center for unity, rationality and spirituality.

And the last, not the least, thanks to the Danish authorities who cooperated in establishing this important projects which shows their open mind and democracy.

Thanks again for the invitation, and thank you for your attention.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

Mohammad Bagher Ansari

Ex-Imam of the Islamic Center, Hamburg

متن سخنراني اينجانب به زبان عربی در مراسم افتتاح برای عرب زبان ها

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اهل بیته و اصحابه المنتجبین.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ (التوبه : 108).

أیها الاخوة الأعزاء و الأخوات العزیزات !

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

أولاً و قبل کل شیئ أود أن أعزي کارثة العظمی في منی بمکة المکرمة التي قتل فيها آلاف من حجاج بیت الله الحرام و ضیوف الرحمن ، من النساء و الرجال من مختلف بقاع الأرض و التی تحکی عن سوء تدبیر حکام آل سعود لتمشیة امور الزوار. فنسأل الله سبحانه و تعالی أن یتغمدهم جمیعاً بغفرانه و أن یعطی العافیة و الشفاء بجرحی الحادثة و أن یعطی عوائلهم الصبر الجمیل و الأجر الجزیل.

و ثانیاً أود أن أهنئکم أیها الاخوة و الأخوات عید الولایة، غدیر خم ، الذی نصب فیه رسول الله (ص) ابن عمه امیر المؤمنین علی ابن أبی طالب (ع) خلیفة له. و الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن أبی طالب علیه السلام.

أیها الاخوة و الأخوات نشکر الله سبحانه و تعالی لإکمال بناء هذا المسجد الشریف الذی هو فخر للإسلام و المسلمین فی هذا البلد. و نسأل الله سبحانه و تعالی أن یعطی أجر هذا العمل الظیم لکل من شارک فی بنائه ، فی الدنیا و آلآخرة، من النساء و الرجال المهتمین بأمور الدین و ترویج الثقافة الإسلامیة بین عوائلهم ، و خصوصاً سماحة حجة الإسلام و المسلمین السید الخادمی الصدر حفظه الله تعالی ، الذی وقف سنوات من عمره الشریف و بذل جهوده الکبیرة لإحداث و إکمال هذا البناء العظیم.

إن فضل بناء المجد و الخدمة فی طریقه لایخفی علی أحد ، و هناک فی الروایات الواردة عن النبی و الأئمة المعصومین (صلوات الله علیم أجمعین) عبارات عجیبة فی هذا المجال ، و منها أنه من بنی مسجداً کمفحص القطاة بنی الله له بیتاً فی الجنة.

و هذا الثواب یزداد اذا کان بناء المسجد فی البلاد غیر الاسلامیة. فإن المسلمین و عوائلهم فی مثل هذه البلاد عرضة لفساد الأخلاق و الشهوات النفسانی التی هی کعاصفة کبیره تذهب بحاملها إلی نهایة الشؤم و المأساة. فیجب علی المسلمین و عوائلهم فی هذه البلدان أن یعرفوا قدر هذه النعمة العظیوة و یشکروا وجودها و یجاهدوا فی خدمتها بمختلف الطرق و الوسائل. و من الواجب علیهم الحضور فی برامجه و شعائره التی هی شعائر الإسلام ، و من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب.

و الأمر الآخر الذی یجب أن نؤکد علیه هو أن المسجد لجمیع طوائف و فرق المسلمین من مختلف الدول و الجالیات الإسلامیة التی هاجروا بلادهم الإسلامیة ، اما قهراً او طوعاً ، و سکنوا فی مثل هذه البلاد. و لا یحق أن یقال هذا مسجد الشیعة و ذاک مسجد السنة ، او هذا مسجد الإیرانیین و ذاک مسجد العراقیین او الأفاغنة و غیرها. فإن الناس فی الإسلام سواسیة کأسنان المشط ، و مثل المسلمین فی توادهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد إذا اشتکی منه عضو تداعی له سائر الجسد بالسهر و الحمی.

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.

و نحن اذ نحتفل بهذا الحفل المبارک بمناسبة إکمال و افتتاح هذا المسجد الجمیل نسأل الله سبحانه و تعالی أن یوفق الجمیع و خصوصاً المثقفین و العلماء من الرجال و النساء و خصوصاً الشباب منهم أن یشارکوا فی برامج هذا المسجد و أن یساعدوا سماحة السید الصدر لأن یبرمجوا برامج دینیة ، راقیة و جذابة و صفوف تعلیمیة لشباب المسلمین و غیرهم کی یعرفوا حقیقة الإسلام و یمیزه عما یدعی التکفیریون و الإرهابیون الذین الإسلام برئ عنهم جمیعاً ، و مع الأسف الشدید حشد من الشباب فی البلاد الأروبیة و غیرها احتیلوا و ضلوا بواسطة دعایاتهم الفاسدة و ذهبوا اإلی العراق و سوریا للأعمال الشنیعة الإرهابیة.

و لذالک أصدر سماحة السید القائد الإمام الخامنه ئی قبل شهور رسالة إلی الشبان و الشابات فی أروبا و آمریکا الشمالیة و دعاهم إلی مطالعة الإسلام من المنابع الأصیلة لکی یعرفوا حقیقة الإسلام و لایضلوا عن سواء السبیل.

و نحن ندعوا السلطات الحکومیة فی هذه البلدان أن یدعموا المساجد و المراکز الإسلامیة التی یعرض و یبلغ فیها الأسلام الأصیل الموافق للعقل و الحکمة و السلام.

و من الواجب علینا أن نشکر السلطات الحکومیة الدانمارکیة ، الذین ساعدوا فی تأسیس هذا البناء المبارک الذی فیها فوائد جمة لشباب المسلمین و غیرهم المقیمین فی هذا البد.

و فی الختام أسال الله سبحانه و تعالی أن یسیطر السلم و السلام علی جمیع بلاد العالم و یزیل الفتن و المصائب عن الأمة الإسلامیة فی کل بقاع الأرض و خصوصاً فی بلاد الشرق الأوسط.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

آقای خادمی در وسط برابر کیک بزرگ مسجد

*******************

گزارش افتتاح مسجد در یک هفته نامه دانمارکی

مسجد جدید هنر بهره برداری از امکانات موجود است

Ny moské er det muliges kunst

منبع: هفته نامه Weekendavisen

مورخ: هفته ۴۱ (۱۷ تا ۹۴/۷/۲۳)

نویسنده: Jesper Strudsholm

نخستین مسجد با معماری سنتی خاورمیانه در کپنهاگ، هفته گذشته توسط یک کشیش مسیحی افتتاح شد. سپس کشیش مذکور و (آقای) محمد مهدی خادمی امام مسجد جدید در حالی که همزمان دسته کارد را در دست گرفته بودند، شیرینی این مراسم را بریدند. صحنه مذکور انسان را به یاد نخستین ساعات یک ازدواج می انداخت. در مراسم افتتاحیه مسجد امام علی (ع) بحث اصلی ”گفت و شنود” با جامعه پیرامون مسجد بود. قبل از حضور میهمان ها، امام مسجد خطاب به رسانه های خبری گفت: «مسجد خانه خدا است، لذا درب آن به طور خودکار روی همه باز است (...) اسلام ما دربرگیرنده است، برای حقوق بشر و برای آزادی بیان احترام قایل می شود. باید ثابت کنیم که وطن دوستی ما از سایرین (منظور دانمارکی ها است. تحریریه) کمتر نیست». در مراسم افتتاحیه این ساختمان جدید بیش از هر نکته دیگر روی نکات مشترک بین دیندارهای متعلق به ادیان مختلف تمرکز شد، نه نکات اختلاف. امام مسجد در سخنرانی خود از جمله گفت: «ما یک رقابت بین جوامع مذهبی برای شفافیت در جامعه محلی آغاز می کنیم». طی مراسم مذکور اعضای مسجد - در حالی که همگی لبخند بر لب داشتند - با نزاکت تمام با اغلب میهمان ها صحبت کرده، و ایشان را تشویق کردند سؤال های خود را مطرح کنند.

بعد از یک نگاه سریع به آرشیو ۱۵-۲۰ سال گذشته رسانه های خبری پایتخت، رفتار میزبان های مسجد قابل درک می شود. به خصوص در منطقه شمال غربی کپنهاگ لحن بحث های مربوط به مسجد - به عنوان نمونه ریسک اشباع ترافیک به مناسبت نماز جمعه، یا کمک مالی از جانب نظام روحانیون - بسیار تند بوده است. سخنگوی مسجد و همچنین مهندس بیژن اسکندنی معمار مسجد، هرگونه کمک مالی از نظام ایران را رد کردند و اظهار داشتند که کمبودهای مالی باعث شدند این پروژه ساختمانی چند سال به تعویق بیافتد. مهندس اسکندنی گفت: «ما دائماً با کمبود پول مواجه بودیم» و افزود که هزینه کلی - بین ۸۰ و ۸۵ میلیون کرون - از طریق جمع آوری اعانه خصوصی در داخل و خارج کشور - در یکسری کشورهای شرقی از جمله ایران، و کشورهای واقع در شرق آفریقا - تأمین شده است. مهندس اسکندانی سعی کرده است ساختمان را احداث کند که مقر گفت و شنود و ملاقات بین فرهنگ ها باشد. مهندس اسکندانی در اتریش و دانمارک تحصیل کرده است، و طی ۵۸ سال اقامت در دانمارک از جمله در اداره سابق ساختمان و مسکن وابسته به شهرداری کپنهاگ کار کرده است. طرح اولیه مهندس اسکندانی کمتر سنتی بود ولی امام مسجد خواستار یک معماری سنتی بود، و مهندس اسکندانی در این باره گفت: «او به من گفت: از دور باید مشخص باشد که این یک ساختمان اسلامی است. در ایران مسجدهای کاملاً مدرن احداث شده است، ولی ساکنان تهران می دانند مسجد چیست». لذا در کپنهاگ ساختمان مسجد باید چشمگیر باشد، و مهندس افزود: «نمی خواستم در نمای خارجی مسجد کاشی کاری شود، چون این شیوه به نظر اینجانب سبک بود» و به این دلیل از آجر استفاده شد چون بیشتر با معماری محله همگون است. یکسری کاشی - که در ایران طراحی، و ساخته شده - با متن های عربی و ترجمه آنها به زبان دانمارکی در دیوار آجری بیرون مسجد نصب شده است. سبک مذکور با رضایت مدیریت مسجد مواجه شد، و «مرتضی الشاوی» سخنگوی مسجد گفت: «این خانه یک پل بین ادیان است، و برای مسلمانان یک چهره جدید ایجاد کرده است». در یک طرف درب وردی مسجد این متن قابل مشاهده است: ”بهترین بین شما آنهایی هستند که با زنان خود محترمانه رفتار می کنند”.

در درون مسجد مهندس اسکندانی دو فضای کاملاً متفاوت ایجاد کرده، که به گفته خود او توسط یک ”راهرو فرهنگ” از یکدیگر جدا شدند. در بخش نزدیک به خیابان فضای مذهبی در سه طبقه - تالار نماز در طبقه همکف، بخش زنان در طبقه اوّل و زیرزمین برای مراسم جشن و غیره - ساخته شده است. در بخش پشت ساختمان یک تالار همایش و یک سالن ورزش احداث شده است و امنای مسجد برای این بخش برنامه های گوناگون در نظر دارند: از جمله جلسات گفت و شنود برای مردم.

مسجد امام علی (ع) مانند سایر مساجد جدید در کپنهاگ، در یکی از محله های فرسوده پایتخت واقع شده است. ایکاش زمان، جامعه، و نیز شرایط اقتصادی اجازه می دادند که نقش اسلام در معماری جهان با شیوه دیگری احداث می شد.

نوشته شده توسط محمد باقر انصاری  | لینک ثابت |